Zadbaj o serce dla swojej Walentynki

Choroby serca wciąż są główną przyczyną śmierci wśród kobiet i mężczyzn zamieszkujących uprzemysłowione kraje. Naukowcy od dekad wskazują naszą psychikę jako istotny czynnik zachorowań. Choć cześć badań nie odnalazła tego powiązania, liczne prace naukowe wykazują, iż stan umysłu – optymizm bądź pesymizm – mogą odgrywać ważną rolę dla zdrowia i wytrzymałości serca.

Na przykład, w niedawnym, jedenastoletnim studium przeprowadzonym na 2800 kobiet i mężczyzn w wieku od 56 do 72 lat, dowiedziono u pesymistów 2.2 razy większego ryzyka śmiertelnej choroby serca niż u osób o mniej pesymistycznej naturze.

Pesymistyczne postrzeganie świata łączy się ze zwiększonym ryzykiem udaru mózgu, miażdżycy, niewydolności serca, wydłużonej rekonwalescencji po operacjach serca oraz choroby wieńcowej serca.

 

Ajurweda a zdrowe serce

 

Wyobraź sobie serce jako ruchliwy plac parkingowy, regularnie odwiedzany przez więcej samochodów, niż wynosi liczba wolnych miejsc. Gdyby każde miejsce parkingowe było receptorem stresu, a każdy samochód – czynnikiem stresogennym, serce może z łatwością zostać przytłoczone stresem.

Niestety, udział serca w odbiorze wszystkich stresorów pojawiających się na radarze jest konieczny, gdyż musi ono być stale gotowe do ucieczki, walki lub zignorowania potencjalnego zagrożenia, czającego się do ataku.

Ludzki organizm jest dobrze wyposażony do radzenia sobie ze stresem, lecz gdy jest on długotrwały i nasilony, gdy staramy się pogodzić 60-godzinny tydzień pracy, dojazdy, wychowywanie i karmienie dzieci, finansowe i osobiste zmartwienia oraz obowiązki, w sercu zaczyna szybko brakować miejsc parkingowych – przeciążamy je ponad jego wytrzymałość.

Zgodnie z ajurwedą, serce jest źródłem „Ojas”, substancji odpowiedzialnej za witalność, młodzieńczość, promienność, odporność, popęd seksualny i długowieczność. Ojas jest substancją produkowaną przez 30 dni wskutek najbardziej nieuchwytnych aspektów procesu trawiennego; a zatem, siła i skuteczność trawienia naprawdę ma znaczenie! Stres, wysoko przetworzone pokarmy, nieumiarkowane zachowania i niedobór snu należą do głównych przyczyn obniżonej produkcji i zdolności przechowywania ojas przez serce.

Ta koncepcja jest dobrze udokumentowana naukowo, ponieważ zachowania redukujące ojas są bezpośrednio wskazywane jako cztery największe czynniki ryzyka przy zachorowań serca:  wysokie poziomy cukru i tłuszczu we krwi, nadciśnienie oraz palenie tytoniu. Według ajurwedy, dążenie do życia w taki sposób, by było pełniejsze, bardziej optymistyczne, miłujące, spokojne, radosne, naturalne – taki styl życia nazywany jest satwicznym – jest kluczem do zdrowia serca.

 

Naturalne budulce ojas

 

Według ajurwedy, istnieje grupa pokarmów i ziół, które są naturalnymi budulcami ojas. Należą do nich:

  • Świeże lub pasteryzowane w niskiej temperaturze mleko
  • Miąższ kokosa i olej kokosowy
  • Masło klarowane (ghee)
  • Migdały
  • Szafran
  • Daktyle
  • Miód
  • Cardamon
  • Ashwagandha (indyjski żeń szeń)
  • Shatavari
  • Tulasi (bazylia azjatycka)

Tradycyjną ajurwedyjską praktyką, mieszano te składniki w ciepły, mleczny napój przed snem dla wzmocnienia odporności, zdrowszego snu i budowania ojas.

 

Materiały źródłowe:

https://medlineplus.gov/news/fullstory_162083.html

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5112655/

 

Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
do góry
Pokaż pełną wersję strony
Click Shop | Hosting home.pl